8.4.05

Piiri pieni pyörii

Kirjoituksen älykkyysosamäärästä ja PISA-tutkimuksesta on herättänyt ilahduttavalla tavalla keskustelua. Fi-lib linkitti juttuun ja Kognitioita linkitti sekä Fi-libiin, että takaisin minun juttuuni.

Kognitioita-sivuston juttu herätti minussa ajatuksen, että ehkä koko PISA-tutkimusta tehdään vääristä lähtökohdista. Nythän tutkimukseen on valittu sellaisia kysymyksiä jotka asiasisältönsä puolesta ovat kaikkien osallistujamaiden koululaisten ratkaistavissa. Tällöin testistä muodostuu väistämättä luonteeltaan ÄO-testin kaltainen. Vaihtoehtoisesti tutkimuksessa voitaisiinkin tutkia mitä asioita koulussa oikeasti opetetaan ja opitaan, ja pyrkiä hakemaan vastauksia siihen, miten opetussuunnitelmat pystyvät vastaamaan nykyisen jälkiteollisen yhteiskunnan asettamiin haasteisiin. Tavoitteena ei siis olisi tutkia kuinka hyvin kokonaisuutena eri maiden koululaiset pystyvät ratkomaan ongelmia, vaan tavoitteena olisi löytää eri maiden välisiä eroja oppilaiden osaamisprofiileissa. Tällainen tutkimus voisi antaa konkreettisempia vinkkejä koulujärjestelmän kehittämiseen.

Tunnisteet: